۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۸
کد خبر: 814105

رابطه عاطفی با کیفیت معیار خوشبختی

اکرم شاهد، مشاور خانواده

اگر از هر یک از ما سؤال شود از زندگیتان چه می‌خواهید و در پی چه چیزی هستید، قطعاً پاسخ‌هایی مثل بدست آوردن آرامش، شادی، ثروت، خوشبختی و... را بیان خواهیم کرد.

به گزارش قدس آنلاین، اگر از هر یک از ما سؤال شود از زندگیتان چه می‌خواهید و در پی چه چیزی هستید، قطعاً پاسخ‌هایی مثل بدست آوردن آرامش، شادی، ثروت، خوشبختی و... را بیان خواهیم کرد. حال آنکه بخش بسیار بزرگ تغییرپذیری در بیشتر این موارد، در کنترل ارادی ما قرار دارد.

اما آن چیزی که لازم است برای ایجاد و حفظ آن تلاش کرد و داشتن آن را معیار خوشبختی و خشنودی از زندگی دانست، بدون شک، داشتن یک رابطه عاطفی با کیفیت است. حقیقت این است اگر شما بهترین اتومبیل، خانه و دارایی را داشته باشید ولی همسر، دوست و یا آشنایی نداشته باشید که همراه او بتوانید از این دارایی استفاده کنید، در حالِ شما و رضایت و خشنودیتان از زندگی تغییری ایجاد نخواهد شد.

مدل خشنودی و شادکامی در نظریه روان درمانی سلیگمن که از وی به عنوان پدر روان‌شناسی مثبت‌گرا یاد می‌کنند، به این موضوع اساسی و مهم اشاره می‌کند که داشتن رابطه از مهم‌ترین عوامل شادمانی و خشنودی در زندگی محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های فراوان محققان در همین خصوص نشان می‌دهد پول، شهرت و یا زیبایی آن‌قدر مهم نیستند که یک رابطه با کیفیت در رضایت از زندگی اهمیت دارد. در اینجا مقصود از رابطه، رابطه دو عضوی و عاطفی است.

بنابراین هرچه رابطه عاطفی با کیفیت‌تری داشته باشید، بی‌تردید به همان میزان نیز سلامت روان و خشنودی شما ارتقا پیدا خواهد کرد. آن‌طور که مطالعات انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد اگر خانمی در یک رابطه بی‌کیفیت عاطفی و پرتعارض باشد، ۲۱ برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری‌های زنانه در او وجود دارد. همچنین ادامه یافتن و بودن در یک رابطه بی‌کیفیت برای طرفین تا هفت سال از عمر آن‌ها می‌کاهد و سیستم ایمنی بدنشان را نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در واقع ملاک سلامت روان انسان‌ها را می‌توان در رابطه‌های آن‌ها دید و ناگفته پیداست بیشتر مشکلات افراد، مشکلات رابطه‌ای است. در حقیقت روابط صمیمی و خوب مانند سپر بلا عمل می‌کنند و در بحران‌ها و مشکلات، این روابط بین فردی با کیفیت است که به دادتان می‌رسد. با این اوصاف نیاز است بر روابط کنونی‌تان تمرکز کرده و تلاش کنید کیفیت آن‌ها را ارتقا ببخشید.

خلق و آفریدن روابط مثبت و تقویت روابط کنونی، روندی است که به اختصاص زمان به افراد مهم زندگی نیاز دارد که البته در نهایت به افزایش حس هدفمندی و تعلق و شادی و همان احساس خوشبخت بودن منجر می‌شود. با این توضیحات مشخص شد داشتن یک رابطه عاطفی شاید از نان شب هم واجب‌تر باشد، چرا که افراد با بودن در یک رابطه عاطفی با کیفیت بسیار تاب‌آورتر می‌شوند و به دلیل حس خوشبختی که تجربه می‌کنند می‌توانند مشکلات پیرامونی خود را که بی‌شک در هر زندگی وجود دارد، بهتر مدیریت کنند. در اینجا نقش مشاوران و روان‌شناسان به دلیل کمک به افراد برای سالم‌سازی روابط عاطفی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بنابراین به یاد داشته باشیم اگر این دغدغه وجود داشته باشد که جوانان پیش از ورود به هر رابطه‌ای آموزش‌های لازم را ببینند و کمک‌های تخصصی را دریافت کنند، بدون شک در ایجاد و تداوم روابط خود آگاهانه‌تر، کارآمدتر و با کیفیت‌تر عمل خواهند کرد. رابطه عاطفی خوب ساختنی است و باید آن را فرا گرفت و ایجاد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.